18 червня 2025, в 16:39
Як містам покращити бюджетну прозорість: рекомендації програми

Програма «Прозорі міста» на основі дослідження 100 міст підготувала рекомендації для міських рад, як підвищити свій рівень прозорості у сфері бюджету і закупівель.

У межах дослідження аналітики оцінювали роботу міських рад за сімома сферами: відкритість, бюджет і закупівлі, комунальне майно, взаємодія з громадськістю, послуги громадянам, реагування на виклики війни, кадрова політика та доброчесність. Сфера бюджету і закупівель не стала успішною для муніципалітетів — відсоток повних виконань критеріїв цієї сфери сягнув 26,7%. Максимально за цю сферу міста могли отримати 17 балів, проте 83 міста набрали менше половини.

Ця сфера охоплює відкритість бюджетного процесу, прозорість закупівель та фінансову підзвітність органів місцевого самоврядування. Ідеться про оприлюднення звітів про виконання бюджету, організацію бюджетних слухань, публічність регуляторної політики, забезпечення внутрішнього аудиту, контроль цін у будівництві та підвищення конкуренції у закупівлях. У 2024 році сфера залишається однією з ключових для забезпечення громадського контролю над витрачанням коштів громади.

Серед лідерів у цій сфері:

  • Вінниця (82,4%), 
  • Київ (67,6%), 
  • Миколаїв (67,6%), 
  • Чернівці (67,6%), 
  • Луцьк (64,7%), 
  • Мукачево (64,7%)

 

З огляду на рівень виконання індикаторів цієї сфери, найперше програма рекомендує міським радам:

  • Публікувати на офіційному вебсайті міської ради інформацію про її структурні підрозділи (департаменти, управління тощо) із зазначенням того, хто з них є розпорядниками бюджетних коштів

Також до цієї структури варто прив’язати відомості про підпорядкованість ОМС комунальних підприємств та установ. В усіх випадках варто зазначити відповідні коди ЄДРПОУ. 

  • Залучати громадян до формування бюджету через вчасне анонсування і проведення відкритих бюджетних слухань

Законодавство не зобов'язує ОМС це робити, але наявність такої процедури є важливим аспектом підзвітності ради перед містянами. Під час воєнного стану слухання можуть проводитися онлайн за умови, що буде забезпечена можливість присутності для громадськості.

  • Розробити методику аналізу чи порядок моніторингу цін на матеріальні ресурси в будівництві, щоб уникнути запитань щодо прозорості закупівель, пов’язаних з процесом відновлення. 

Також треба пам'ятати, що невід'ємними додатками до договорів про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об'єкта будівництва є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси. 

  • Створити самостійний орган з внутрішнього контролю та аудиту діяльності підрозділів міської ради і оприлюднювати результатів перевірок

Поширення результатів сприятиме зміцненню довіри громадськості до ОМС та забезпечить контроль за ефективністю роботи міської ради та використання бюджетних коштів. 

У оприлюденні структури розпорядників та одержувачів бюджетних коштів можна перейняти досвід Києва та Миколаєва. Прикладе належно проведених відкритих бюджетних слухань демонструє Мукачево, де публікують анонси, онлайн-трансляції і протоколи.

Як розробити методики моніторингу цін на матеріальні ресурси в будівництві можна орієнтуватися на приклад Шептицького. У Києва (положення, звіти) та Коломиї (положення, звіти) можна запозичити досвід у поширенні інформації про роботу органу з внутрішнього контролю та аудиту діяльності підрозділів міської ради.

Наша команда прагне, щоб усі міста були прозорішими та відкритішими до громадськості, тому готові до співпраці із представниками муніципалітетів і з активними містянами. Якщо у вас є питання чи ви потребуєте персоналізованих рекомендацій саме для вашого міста — пишіть нам на пошту: transparent-cities@ti-ukraine.org 

Якщо ви представник громадянського суспільства — ми також будемо раді розповісти більше та долучити вас до наших розсилок і подальшого навчання.

Інші новини